logo

Statenkwartier

Dit plan is geselecteerd

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is geselecteerd voor de stemfase van Statenkwartier Begroot.

Verbeteren verkeersveiligheid Prins Mauritspl

Door: L Kraus
September 12, 2019

Prins Mauritsplein is een drukke verkeersknooppunt van Prins Mauritslaan en Frederik-Hendriklaan. Gevaarlijk voor schoolkinderen op weg.

De kruispunt Fred/Prins Mauritslaan is erg gevaarlijk. Mijn kinderen gaan elke dag via de zebrapad tussen lunchroom Tasty en het makelaarskantoor van en naar school, net als veel wijkgenootjes. Auto's stoppen nauwelijks aan deze zebrapad en laten kinderen niet oversteken, ze rijden gewoon door. Brommers en fietsers sowieso. Auto's die van de Fred bij lunchroom Tasty rechts afslaan, letten vaak niet op overstekende kinderen in de Prins Mauritslaan of op fietsers die rechtdoor rijden. Hier speelt zeker ook de on-overzichtelijke parkeersituatie een rol, vaak parkeren auto's in een 2e rij omdat ze geen parkeerplaats vinden en "alleen maar even snel" iets moeten doen (bijv. een bestelling ophalen bij Gall&Gall of bij de kledingraparatiezaak ernaast). Ook rijden heel veel auto's te snel. Dat is onveilig. 

Ik stel 3 maatregelen voor om de verkeersveiligheid hier te verbeteren:

A) betere toelichting en controle, verbeterde zichtbaarheid zebrapaden al van een afstand

Volgens de wet moet iedereen aan een zebrapad wel de voetgangers laten oversteken, en iedereen die in bezit is van een rijbewijs zou dat moeten weten, dus tenminste iedereen die een brommer of auto bestuurt.  Maar de mensen houden niet aan de wet. Er is te weinig waarschuwing dat het een schoolweg is, er is helemaal geen toezicht aanwezig (geen wijkagenten die af en toe komen kijken, geen verkeerscamera's, ...), en de zebrapad (overigens ook diegene aan de overkant tussen tandarts Altman en het groene pleintje bij de bushalte van lijn 21) wordt niet op een voldoende afstand zichtbaar gemaakt. Wijkbewoners kennen deze zebrapaden wel, maar via de Fred en Prins Mauritslaan rijden ook heel veel mensen die niet in de buurt wonen. Parkeren heel dichtbij en voor een zebrapad zou duidelijk verboden zijn, misschien ook door een grote, zware betonnen plantenbak gewoon onmogelijk. Het plaatsen van extra waarschuwingsborden en misschien ook twee verkeerscamera's zou niet erg duur zijn.

B) drempels om de snelheid te verminderen

Op de Fred en soms ook op de Prins Mauritslaan rijden auto's vaak te snel. Drempels kunnen helpen om dit gedrag tegen te gaan. Deze kunnen makkelijk geplaatst worden op de Prins Mauritslaan zelf (aan beide kanten, direct voor de kruispunt) en ook naast de bushalte van lijn 21, hier kunnen gewone drempels worden toegepast die niet erg duur zijn. Aan de andere kant is het een stukje lastiger en daardoor waarschijnlijk duurder: Uit richting Statenlaan verlopen tramrails die op de Prins Mauritsplein links afslaan, maar daar dan in het groen in het midden van de Prins Mauritslaan doorlopen. De tram mag natuurlijk geen hinder door drempels hebben, daarom zou voor het zebrapad voor lunchroom Tasty een speciale drempel moeten worden toegepast die wel gaten heeft voor de tramrails (misschien iets dat lijkt op de busdrempel naast de Franse school). 

C) een rotonde waar het voor iedereen duidelijk is wie er wanneer mag rijden of moet stoppen

Het tramspoor heeft alleen een deel van de ruimte an deze kruispunt nodig, er is daarom voldoende ruimte om wel een rotonde ernaast te creeren; het is zelfs denkbaar dat deze rotonde groter wordt uitgevoerd en gewoon voor de tramrails ruimte vrij laat. Een mooie zij-effect: in plaats van de kerstboom die elk jaar aan de zijkant van de kruispunt wordt geplaatst en later naar de afval gaat, zou er een mooie kerstboom geplant kunnen worden die vanuit de gehele lengte van de straat zichtbaar is en doorgroeit, zo dat er niet elk jaar weer zo'n reuzegrote mooie boom wordt weggegooid.


Argumenten

Argumenten voor

Liselore Stuut | September 12, 2019 11:59 AM

Het wijkoverleg Statenkwartier is hier ook al mee bezig. Het lijkt er alleen op dat de Gemeente met de aanpak van dit kruispunt wacht tot de renovatie van het Noordelijke deel van de Fred in 2022. Bizar eigenlijk want er gebeuren hier bijna wekelijks (bijna) ongelukken.

Miranda Sentjes | September 12, 2019 5:39 PM

Lijkt me logische dat ze dit kruispunt inderdaad met die renovatie meenemen.

Bert Wentink | October 8, 2019 8:59 AM

Ja en dan verdwijnt de tram ook van de Fred.



Argumenten tegen

Piet Vermeer | September 13, 2019 5:28 PM

Zonde van het budget. Verkeersveiligheid is altijd een prioriteit en moet ongeacht eventuele klachten of participatieprocessen goed op orde zijn. Overigens wel eens met de genoemde verbeterpunten.



Bob Kaak | September 17, 2019 10:42 AM

Beste L.. persoonlijk ben ik tegen je plan aangezien het alleen maar een klein stukje van het Statenkwartier betreft. Overigens worden de meeste zaken al uitgevoerd, dus nog even geduld.



Janus Appelbeiter | September 24, 2019 8:26 PM

verkeersdrempels zijn irritant voor iedereen en helpen niet veel



J.A. van der Louw | September 27, 2019 10:54 PM

Goed plan maar niet uit dit budget! Hoort bij verkeersveiligheid!!



Login om verder te gaan



Annuleren